ILIJADA
Pisac: Homer
Vrsta djela: ep, spjev
O djelu:
Ilijada (15 696 heksametara) nosi ime po Iliju, drugom imenu
grada Troje. Sadržaj je uzet iz priča o trojanskom ratu. Homér prikazuje
51 dan u završnoj, desetoj godini rata, koji se u antici smatrao
povijesnom činjenicom. Temeljni je motiv Ilijade srdžba tesalskog
kralja Ahileja, največega grčkog junáka pod Trojom. Vrhovni
zapovjednik Agamemnon oteo mu je lijepu robinju Brizeidu. Bijesan
zbog toga, Ahilej ne želi više sudjelovati u boju. Ahilejevo odustajanje
od borbe dopušta Homeru da razvije sliku bojeva i prikáže sjaj
drugih grčkih i trojanskih junáka. Ahileja u borbu vraca živa želja
da se osveti Hektoru, glavnom trojanskom junaku, koji mu je ubio
prijatelja Patrokla. U dvoboju Ahilej ubija Hektora i u osvetničkom
bijesu oskvrnjuje njegovo tijelo. Iz etičkih razloga Homér zaokružuje
ep najljepšim prizorom u Ilijadi: sijedi trojanski kralj Prijam
dolazi Ahileju da otkupi tijelo svoga sina. U dramatskom susretu
skršeni starac prinosi usnama ruku ubojice svoga sina. U tom trenutku
Ahilejev se osvetnički biješ pretvára u suze i toplo suosjecanje.
Zaboravlja na osvetu i vraca Prijamu mrtvog sina.
Osnovni predmet Homérova epa Ilijada je srdžba Ahilejeva i njene
kobne posljedice. U pozadini se odvíja priča o trojanskom ratu
čime je ep, obogacen likovima i dogadajima, dobio na širini gráde koja
je Homeru omogucila da iskaže sav svoj pjesnički genij. Pokraj niza
znamenitih prizora (rastanak Hektora i Andromahe, Hektorova
pogibija, Prijamovo oplakivanje sinova tijela) u kojima je Homérova
pjesnička snaga došla do punog izraza, u epu dominiraju slike ratnih
sukoba koje svjedoče o pjesnikovu dobrom poznavanju ratne
materije, dok prizori rasprava u skupštini otkrivaju Homérovo izvanredno
poznavanje retoričkih principa. Vodeci priču o propasti
Troje, Homér je utkao u svoje djelo mnoštvo epizóda koje prekidaju
jednolični narativni ritam. Izdvajajuči jednu specifičnu radnju u
životu junáka, srdžbu Ahilejevu i uzimajuci je za osnovni predmet, Homér gradi djelo jedinstvene i čvrste kompozicije, u kojem su svi
dijelovi uzročnoposljedično povezani uz naznačen predmet. Tako
komponirana Ilijada posjeduje tzv. organsko jedinstvo kojem su svi
dijelovi potrebni da bi živjelo. To ipak ne znači da je Ilijada savršena
štruktúra, jer su u njoj prisutni pojedini umeci čije izuzimanje ne bi
naškodilo organskoj cjelini.
Epske kvalitete djela koje odskáču svojom vrsnočom su jasnoéa,
uzvišenost i dinamika. Pjesnik svoje jednostavne, zdravorazumske
misii izgovara odmjerenim, neurešenim jezikom što rezultira uzvišenošču
i otmjenošču izraza. To se ne gubi n i onda kada se pjesnik
okreče opisivanju pojedinosti domáce svakodnevice. Dinamika epa
izvire najprije iz same prirode heksametra kojim je pisan, zatim iz
Homérova otpora prema udaljavanju od radnje i opterečivanju nepotrebnim
detaljima i , na kraju, iz vješte izmjene prizora epske punoce
s idiličnim, gotovo ljupkim prizorima. Osobitom pjesničkom
ljepotom odlikuju se brojne i duge poredbe uzete iz raznolikoga ljudskoga
životnog iskustva. Te poredbe nemajú dekoratívni karakter,
vec se pjesnik njima koristi kao komentarima osnovnog raspoloženja
u pričanju, zatim da bi usporio radnju i da bi pojačavajuči
plastičnost i slikovitost prikazivanja podcrtao pojedine prizore.
Pripovijedajuči, Homér se što je moguče više drži u pozadini. Postupak
kojim se koristi kako bi postigao impersonalnost tona pripovijedanja
sastoji se u tome da putem dojmova koji ostavlja l ik na
druge likove te njihova suda o njemu, saznajemo o njegovim osobinama,
izgledu i činima. Radnja Ilijade ozbiljna je, uzvišena i od velikog
značaja, a psihološki je produbljena jer se temelji na čvrsto individualiziranim
likovima. Junáci Ilijade ideálni su tipovi, čije su
osobine jasno zacrtane i prije nego što je Homér započeo pisanje svoga
epa. Ahilej, središnji lik, mlad je čovjek divne vanjštine i veliké
hrabrosti. Svojom izuzetnom vještinom u borbi nadmašuje sve Grke
i samom svojom pojavom na bojnom polju utjeruje strah u neprijatelja.
Pokraj toga on je i izuzetan govornik. Njegova slabost leži u
nemoci da svlada žestinu vlastitih emocija. Ahilej je preteča tragičnog
junáka grčke dráme: nadasve plemenit, ali vođen slijepom
neobuzdanošču žestoke naravi upadá u pogrešku i doživljava velikú
nesreču. Od ostalih likova epa, najupečatljiviji je Hektor. Uz junake,
velik udio u epu imaju bogovi. Homérovi bogovi su u potpunosti antropomorfni.
Iako posjeduju nadljudske moci, karakterom su sasvim
nalik ljudskim likovima, pa su nekiput u morálnom pogledu i gori od
njih. Pod njihovim utjecajem ljudi se ne pretvárajú u marionete.
Ljudska akcija pod uplivom bogova, koji se sastoji u podršci, savjetu
i l i pomoci, prírodná je i logična. Božanska intervencija ne prekida t i -
jek radnje čudesnim obratima dogadaja, vec pridonosi njenom
ravnomjernom raz voju. Bogatstvom mašte Homér stvára fantastične
slike iz svijeta bogova, vješto ih ispreplicuci s ljudskim.
Homérovi epovi Ilijada i Odiseja ostavili su neizbrisiv trag u
književnosti i uopće u umjetnosti naše civilizacije na čijem su pragu
stvoreni. Postavši uzor epske poezije, najjači utjecaj izvršili su na
grčku književnost kasnijih stoljeca, a potom i na rímsku.
Rimskom pjesniku Vergiliju poslúžili su ne samo kao grada za njegovu Eneidu
vec je pjesnik preveo pojedine dijelove i unio gotove u svoj ep. Po svojoj
trajnoj umjetničkoj i duhovnoj vrijednosti teško bi se u cjelokupnoj
svjetskoj književnosti moglo naći djelo koje bi se moglo usporediti
s Homerovim.
Nema komentara:
Objavi komentar