COMBRAY - roman Marcela Prousta.
Proustov romaneskni ciklus U traganju za izgubljenim vremenom
(1913. - 1927.) sastoji se od sedam romana: Put k Swannu, U
sjeni procvalih djevojaka, Vojvotkinja de Guermantes, Sodoma i Gomora,
Zatocenica, Bjegunica i Pronadeno vrijeme, a obuhvaca vise
od 2500 stranica. Ciklus je istodobno povijest jednog razdoblja i povijest
jedne svijesti. Proust ozivljuje sliku francuskog drustva naprijela zu 19. u 20. stoljece i kritizira njegovu moralnu pozadinu. »Radnja
se citavog ciklusa moze sazeti u jednu jedinu recenicu: roman je
prica o metamorfozi bolesnog i razmazenog djecaka u umjetnika.
Preosjetljiv i povucen djecak, zatim mladic i zreo covjek citava zivot
atrazi smisao postojanja izvan samoga sebe i ocekuje u torn napor
u pomoc od drugih. Medutim jedan zadrugim urusavaju se svjetovi
koje je u duhu sagradio. On uvida po cijenu razocaranja nistavost
drustvene hijerarhije, a prema tome i vlastitog mondenog uspjeha,
spoznaje nemogucnost ljubavi i prividnost prijateljstva, nepronicljivost
prirode i nestalnost vlastitih osjecaja. U casu potpunog ocajanja,
bolestan i pred smrt, on u casu nadahnuca uvida da mora napisati
knjigu koja ce biti upravo pripovijest o uludo trosenom vremenu, itako mu, naknadno, dati smisao i opravdati ga.« (I. Safranek)
Romani ciklusa U potrazi za izgubljenim uremenom uvrstavaju
se u skupinu romana monolosko-asocijativnog tipa. Moderni pripovjedni
tekstovi napustaju tradicionalno pripovijedanje zgoda s cvrs
t im zapletom u sredistu te grade svijet oblikovan unutar ljudske
svijesti. Pripovjedac moderne proze slijedi unutarnju logiku svijesti,
prepusta se mislima koje se pretvaraju u sjecanja, snove i l i uspomene;
cesto pogled n a neki predmet, boja ili okus necega sluze kao povod
za pricu. Zbog usmjerenosti na svijest li a , prostorni i vremenski
slijed price je posve razlomljen.
Combray je prvi dio prve objelodanjene knjige Put k Swannu
(Combray, Jedna Swannova ljubav, Zavicajna imena: ime), prvi dio
ciklusa, njegova uvertira i prolog cjelokupnom djelu. Combray je
kronoloski pocetak cijelog opusa i ishodiste njegove fabule u kojoj se
prikazuje postupno prerastanje osjetljiva djecaka u zrela umjetnika.
V njemu se nalaze sve prustovske teme u samom svom zacetku, por.
ljuju se najvazniji likovi romana i postavlja se metafizicka zago-
~etka o svrsi zivota z a koju ce se naci odgovor tek n a kraju ciklusa
I romanu Pronadeno vrijeme.
Roman zapocinje budenjem anonimnog junaka u tami sobe. Jos odjek na pragu sna, on se ne snalazi u vremenu i prostoru, ne zna tko je. Pomocu stvari oko sebe i zahvaljujuci sjecanju, on malo-ponalo
dolazi svijesti. Lezeci u mracnoj sobi, prisjeca se r a z l i c i t i h sol
au canje mu se zaustavlja n a spavaonici iz djetinjstva u Combrayu
£: i bake i djeda. U toj je spavaonici kao djecak nestrpljivo iscekivao
~ ajcin poljubac prije spavanja. Ponekad se dogadalo da majka zaui
r t a poslom i l i posjetom susjeda Swanna ne dode djecaku pozeljeti
laku noc i poljupcem ga i s p r a t i t i u san. Susjed Swann nehoticni je
i z r o k drame maloga djecaka. Swann je potomak ugledne gradanske
:bitelji i sin djedova prijatelja, a zapravo clan visokoga pariskog
irastva, sto djecakova obitelj i ne sluti pa ga primaju u kucu samo
i_ida nema uglednih gostiju. Ozenjen je Odettom, zenom sumnjive
proslosti, s kojom ima kcer Gilbertu. Prigodom jednog Swannova
posjeta, majka je propustila poljubiti djecaka prije spavanja, sto je
bio ustaljen obicaj. Te noci djecak spoznaje prvu bol i emotivnu sanocu
koja ga ceka na izlasku iz djetinjstva, ali i dozivljava prvi suss
literaturom, umjetnoscu uopce, koja ce mu biti utjeha i bijeg iz usamljenosti.
Prvi , uvodni dio romana zavrsava sjecanjem na zimski dan kada
ruje majka ponudila caj s kolacicem. To sjecanje ispunilo ga je nek
im neobjasnjivim veseljem i odjednom mu se ukazala uspomena:
Tzj okus je bio okus komadica madlene koji mi je nedjeljom ujutro
. Combrayu, kad sam je isao pozdraviti u njezinoj sobi, nudila teta
L-:onie posto bi ga namocila u crnom ili lipovom caju. Ushicenje se
pretvara u sjecanje, u uspomene koje ce obuhvatiti cjelokupan combrayski
zivot.
Drugi dio romana pocinje vidikomn a Combray iz daljine, onako
i akoga je pripovjedac dozivljavao pri dolasku na uskrsne praznike.
Radnja sada tece kronoloski, ali je isprekidana brojnim asocijativi
digresijama i epizodama koje j u usporavaju, zapravo samo sliku
_ pripovjedacevoj svijesti. Iz zaborava malo-pomalo izranja sjecanje
na obiteljsku kucu, vrt, crkvu, gradic i njegovu okolicu. Soba tete
Leonie, koja nije napustala svoj krevet uvijek lezeci u neodredenom
stanju zalosti, tjelesne nemoci, bolesti, fiksne ideje i poboznosti, srediste
je oko kojeg se odvija zivot obitelji. U tetinoj sluzbi vec godinama
radi sluzavka Francoise, beskrajno odana teti Leonie. Njezin lik
prepun je proturjecnih reakcija: u pocetku je gruba prema djecakov
im roditeljima, ponekad se rasplace nad tudom nevoljom, ili je pak
ravnodusna pred bolesnom trudnom sluzavkom. Beskrajno v o l i svoj
u djecu i unuke, no okrutna je i ljubomorna i tiranizira sve u kuci
koji su joj podredeni. U epizodi u kojoj zupnik dosaduje t e t i Leonie
govoreci o pogledu sa zvonika crkve Saint - Hilaire , otkriva se vidik
na pojedine dijelove Combraya i okolice koji se medusobno iskljucuju.
Tako postoje dva pravca za setnju combrayskom okolicom.
koja su toliko oprecna da obitelj ne izlazi na istavrata kada polaze
u jedan ili drugi kraj.
Jedan je bio Meseglies-la-Vineus koji smo naziuali i Swannovim
krajem jer je put onamo vodio ispred imanja gospodina Swanna.
Put prema Mesegliseu kratak je, siguran i njime se moze i c i po svakom
vremenu, a djecakovoj je obitelji dobro poznat. U torn kraju
zive predstavnici gradanske klase. N a setnjama djecak dozivljava
ljepotu prirode, prizeljkuje romanticne susrete i promatra zitelje
gradica. Za jedne setnje Swannovim krajem djecak susrece Gilbert
u , Swannovu kcer. Djecak se tada po prvi put zaljubljuje, a sjecanje
na taj susret pratit ce ga i kasnije. Sjenu na njegove osjecaje baca
sjecanje n a gospodicu Vinteuil , kcer uglednoga glazbenika Vinteuila,
koji djecaka uvodi u svijet glazbe, a koji u nesebicnoj ocinskoj ljubavi
nastoji sakriti grubost i lezbijske sklonosti svoje kceri.
Put prema Guermantesu u znaku je stare aristokratske obitelji
de Guermantes, pravih gospodara Combraya. U setnju t im putem
odlaze samo kada su sigurni d a ce vrijeme biti lijepo, obicno tek nakon
nekoliko suncanih dana. Put je nesiguran i dug, odise prirodnom
ljepotom. Uzvisenost toga kraja navodi djecaka n a misao o svoj
im buducim djelima te pati zbog nedostatka nadahnuca i straha da
nikada nece postati pisac. Vojvotkinja Guermantes, koju je jednom
prigodom vidio u crkvi , za njega je idol. Na povratku iz setnje prema
Guermantesu, vozeci se kocijom, djecak ugledavsi zvonike Mart
invillea dozivljava prvi stvaralacki trenutak i ispisuje svoju prvu
stranicu kao pisac. Njegovo prepoznavanje sebe i svog poziva zaokruzuje
pricu.
Kraj romana povratak je n a pocetak price. Ponavlja se sadrzaj pripovjedacevih besanih veceri u kojem svijest i z van vremena i prostora
pokusava uspostaviti red. Roman zavrsava pokusajem da se identificira
soba u trenutku budenja: Prebivaliste koje bih izgradio u
rminama odlazilo je da se pridruzi prebivalistima sto sam ih nazirao
u vrtlozima budenja, kad bi ga nagnao u bijeg onaj blijedi znak
sto ga je povrh zastora crtao podignuti prst dana.
Bilješke o piscu : pogledaj ovdje.
Nema komentara:
Objavi komentar