JUDITA
Vrsta djela: Spjev
Tema: Proslavljenje svete žene Judite
O djelu:
Spjev Marka Marulića.
Maruliceva Judita prvi je umjetnicki spjev napisan
na hrvatskome jeziku. Djelo je sastavljeno 22. travnja 1501. godine.
a tiskano u Mlecima 1521.
Ep je komponiran u šest pjevanja (libra), a pisan je dvostruko
rimovanim izosilabicnim dvanaestercima. Jezik je
stara hrvatska cakavstina.
Građu za svoj spjev Marulić je uzeo iz Biblije. Judita otpočinje najavom
teme (proslavljene svete zene Judite) te invokacijom (zazivom)
Bogu, u kojoj pjesnik moli za pomoć pri pisanju djela. Nakon
uvoda pripovijeda se o asirskom vladaru Nabukodonosoru.
Kratak sadržaj pjevanja:
Prvo pjevanje Nabukodonosor koji se
nakon pobjede nad medijskim kraljem Arfaksatom, nalazi na vrhuncu
svoje moci. Opijen uspjehom odlucio je zavladati svijetom. Susjednim
narodima salje glasnike trazeei od njih da mu se pokore. Poklisari
se vracaju neobavljena posla, sto kod Nabukodonosora izaziva
provalu bijesa. On poziva svoga vjernog vojskovodu Holoferna, koji
odmah pocinje spremati vojsku.
Drugo pjevanje prikazan je Holofernov vojni pohod. Njegova
brojna i mocna vojska rusi sve pred sobom. Pokorio je Mezopotamiju
i Siriju. Medu Zidovima, koji mu se jedini odupiru, zavladao je
strah jer se boje da im Holoferno ne srusi Jeruzalem. Vijest da mu
se Zidovi odupiru neugodno kosne Holoferna pa zeli vise saznati o
njima. O Zidovima govori Ahior i kaze da se oni ne mogu pobijediti
sve dok su vjerni svomu svemogucem Bogu. Holoferno bjesni zbog
Ahiorovih rijeci.
Trece pjevanje Holoferno protjeruje Ahiora Zidovima u grad
Betuliju, prijeteci mu da ce ga pogubiti zajedno sa stanovnicima.
Ahior je primljen blagonaklono, a vrhovnici betulijski njemu u cast
prireduju gozbu. Ubrzo Holofernovi ratnici pocinju opsjedati grad.
Stanje u gradu je iz dana u dan sve teze. Gradani dolaze do poglavara
Ozije trazeei predaju. I sam zdvojan, Ozija trazi jos pet dana prije
negoli potpise kapitulaciju. U torn kriticnom trenutku pojavljuje
se mlada i bogobojazna zena, udovica Judita. Ona kori sugradane
zbog malodusja i sumnje u Bozju pomoc, najavljujuci da ce spasiti
grad.
Četvrto pjevanje otvara Juditina molitva i molba Bogu da izbavi
grad iz pogibli. Ona skida udovicku odjecu i odijeva najljepse haljine.
U pratnji sluzavke Abre napusta grad. Asirskim strazarima govori
da im je dosla otkriti kako ce zauzeti grad bez velikog napora i
bez gubitka ljudi. Odvode je pred Holoferna, koji ostane zadivljen
njenom ljepotom.
Peto pjevanje prikazana je velika gozba koju prireduje Holoferno.
Nakon divlje pijanke, Holoferno se izvali na krevet i tvrdo
zaspi. Judita iskoristi njegovo pijanstvo. Uzima Holofernov mac i
odsijece mu glavu. Judita i sluskinja Abra vrate se u Betuliju, noseci
u torbi Holofernovu glavu. Osokoljeni Betuljani napadaju Asirce,
koji bez vode panicno bjeze.
Šesto završno pjevanje prikazuje se kako osokoljeni Betuljani
napadaju Asirce, koji se, ostavsi bez zapovjednika, dadose u bijeg.
Narod slavi Juditu, zenu cija je cvrsta vjera spasila njihov grad. Postovana
i cijenjena, Judita je dozivjela duboku starost od 105 godina.
Marulicu je »bilo u prvom redu na srcu proslavljanje jedne svete
zene, sto se ocituje u citavoj poboznoj tendenciji djela. Odatle podjela
svjetla i sjene: s jedne strane grubi realizam, kojim gomila nesimpaticne
crte kod Holoferna i njegovih vojvoda, oholih i niskih, a s
druge strane stalna aureola obavijena oko glave glavne junakinje.
Asirska je vojska utjelovljena materijalna vlast i sila; Betulija je grad
poboznih svecenika i puka kojemu su glavno oruzje molitva i vjera.«
(Mihovil Kombol). Medutim, Maruliceva Judita ujedno je i izraz pjesnikove
zaokupljenosti stvarnim narodnim nevoljama i problemima.
Svojim spjevom htio je Marulic pruziti utjehu i nadu svome hrvatskom
narodu koji je napala turska sila, hrabreci ga vjerom i pouzdanjem
u Boga. Bog, koji je dao snage slaboj, ali bogobojaznoj zeni da
svlada silnika i tako oslobodi zemlju od asirskih ceta, dat ce snage i
hrvatskome narodu, bude l i bogobojazan, dobar i posten, da odbije
nasrtaje turske vojske i da oslobodi Dalmaciju od neprijatelja.
U predgovoru Juditi, koju posvecuje svome kumu, splitskom kanoniku
don Dujmu Balistrilicu, zacetnik nase renesansne knjizevnosti
istice tri bitna elementa svoga djela: biblijski, klasicni i
zacinjavski. Uz gradu preuzetu iz Biblije, Marulic je naglasio da su
mu uzori bili »stari poeti«, latinski i talijanski pjesnicki klasici, ali i
»zacinjavci«, hrvatski srednjovjekovni pjesnici, Marulicevi neposredni
prethodnici.
Nema komentara:
Objavi komentar