DJECA BOŽJA
Pisac: Petar Šegedin
Vrsta djela: Roman
Mjesto radnje: Zrnovo a otoku Korčuli
Tema: psihološko
analitičko osmišljavanje totalno traumirane ličnosti glavnog junaka
Petra Stakana, opterećenog religioznim strahom
Kratak sadržaj:
Nevolje Petra Stakana pócele su budenjem tipicne djecje znatizelje
i zelje za istrazivanjem novog, nepoznatog i nedostupnog. Nakon
ispovijedi skolske djece, don Petar doznaje, ispovijedajuci
djevojcicu Anicu, da je ona s Petrom radila nesto lose. Nesto lose odnosilo
se na prvo djecje osvjescivanje o postojanju suprotnog spola.
Glasinu o tom dogadaju selom je prosirila stara Cintra kojoj je jedini
posao upletanje u tude zivote. Tim dogadajem Petar je najvise naudio
svojoj obitelji. Obitelj Stakanovih cine Petrova majka Komiska, djed Petar, baka Kata, stricevi Ivan i Antunica te tetka Sainka. Za
Petrov odgoj brine se majka koja se i sama razlikuje od svojih suseljana.
Odrasla je u Komizi, otuda i njezin nadimak, u gradskoj i
gospodskoj sredini u kojoj vladaju drukciji svjetonazori.
Petrov grijeh trebao je biti predmet nedjeljne propovjedi, ali nedjeljna
misa nije odrzana zbog smrti don Petrove sestre Marcele. Dogadaj
s malom Anicom nagnao je Marcelli na preispitivanje svojih
postupaka. Naime, ona je gajila osjecaje prema mladom sakristanu
Marku i jednom je prigodom nasrnula na njega, a on ju je odbio.
Mucena savjescu, Marcela je izazvala pozar ti kojem je poginula.
Suseljani su smatrali da izvor Petrove gresnosti lezi u njegovoj
obitelji. Strie Ivan, povratnik iz vojske, zazirao je od praznovjernosti
i bogobojaznosti svojih suseljana. On je obisao svijet, upoznao druge
kulture i nacine zivota. Govorio je, oblacio se i ponasao drukcije.
Nije imao obzira prema drugima niti je postovao tude. Cijelo selo
znalo je da svoju zenu Sainku vara s Piterkom, ciji je muz radio u
inozemstvu, a na koju je bacio oko i ucitelj. Strie Antunica, koji je
bolovao od tuberkuloze i polako kopnio, odbijao je posljednju pomast.
Bolest gaje otudila od drugih ljudi i zavidio je svemu zdravom
oko sebe: biljkama, zivotinjama i ljudima. Jedinu utjehu nalazio je u
umjetnosti i pisanju. Pisanjem je nastojao osmisliti i opravdati svoju
besmislenu egzistenciju i pronaci spas od okolnosti u kojima zivi.
Petrova nevina djecja radoznalost sukobljava se s njegovom
teznjom da postupa ispravno i zeljom da se postuju stariji, a upravo
mu t i stariji vlastitim slabostima nanose stetu. U Petrovoj masti
spoznaja o vlastitoj gresnosti poprimala je uznemirujuce razmjere.
Smatrao je da se nalazi u vlasti vraga koji upravlja njegovim postupcima,
a dokaze za to nalazio je jos u svom ranom djetinjstvu: Sjeca
se, jos dok je posue malen bio, kada su skoro sua djeca andeli, on se
bojao Krista na krizu. Zasto ?! Zar to ne bijase vec onda znak, da je
bio u rukama davlaV. Osjecajuci da su mu svi neprijatelji, pa i clanovi
njegove obitelji, odlucio je pobjeci od kuce. Za njegov bijeg bilo
je presudno ogledalo koje je stajalo nad komodom u njegovoj sobi:
Izgledalo mu je cim se vidi u ogledalu, da odaje sve svoje tajne, sve
svoje grijehe, bilo mu je kao da onaj u ogledalu nije on, vec netko
drugi, ali taj drugi zna svaku i najmanju njegovu misao. Odlucio je
da ce zivjeti u divljini daleko od svih iskusenja i sa zarom se bacio na
izradu sklonista, jer je samo tako mogao zaboraviti crni mrak koji je
lezao iza svake njegove misli. Zelio je zaboraviti spoznaju da je vrag
u njemu, htio je biti miran i sretan. Kada se spustio mrak i pócela
oluja, u panicnom je strahu otrcao kuci misleci da ga gone vjestice i
nemani. Vec nadomak kuce pao je, prestrasen udarom groma, i ostao
lezati bez svijesti. Tako su ga i pronasli. Nekoliko dana lezao je
u krevetu bez svijesti, buncao i govorio cudne stvari. Njegova majka
smatrala je da ga je nesto zaposjelo te ga je uz pomoc tete Marije lijecila
svetim mocima iz Rima. Petar je odlezao mjesec i poi u
mracnoj sobi i sve sto je dopiralo do njega od vanjskog svijeta bio je
kasalj i tesko disanje strica Antunice. Jednog dana bolesni strie pojavio
se na pragu njegove sobe i to ga je ispunilo uzasom. Antunica
je zelio malom Petru prenijeti spoznaje do kojih je dosao lezeci danima
u krevetu. No, Petar je bio premalen da shvati poruku koju mu
strie zeli ostaviti.
Dani su prolazili i zivot u selu tekao je dalje. Svi su vec zaboravili
na Petrov grijeh. Petar je i dalje bio opterecen svojim grijesima, a
postajao je i svjestan gresnosti svojih suseljana. Sve ono sto su cinili
sukobljavalo se s moralnim vrijednostima koje propovijeda crkva.
Smrt strica Antunice izazvala je preokret u Petrovoj dusi, u njemu
se javila teznja prema mistici i mucenistvu. Smatrao je da ce svojim
zrtvovanjem iskupiti grijeh svih ljudi i steci Bozju milost za sve koj
i su umrli neduzni i nekrsteni. Uvjerivsi djecake Kusu i Nikolu da
se radi samo o igri, u spilji iznad sela gdje su se cesto igrali nacinili
su oltar i pravo malo svetiste. Tu je Petar odlucio uprizoriti Veliki
petak. Djecacima nije bila jasna ozbiljnost kojom Petar pristupa toboznjoj
igri, a kada su ga ugledali omotana oko bokova u komad bijelog
platna, postalo im je jasno sto namjerava pa su pobjegli. Petar
je njihov bijeg dozivio kao izdaju i znao je da ce mu se izrugivati ako
nesto ne ucini. Zaboravio je bio pred torn opasnoscu na svoju svetu
odluku o zrtvi. Spasavao se pred ruglom ljudi. Petar je sam zabio
cavao kroz svoju lijevu ruku, pribivsi se na kriz.
Roman Petra Segedina utemeljuje poseban tip moralisticke meditativne
proze, zaokupljene granicnim egzistencijalnim situacijama i
pokusajima njihova prevladavanja. Likovi olicavaju razlicite aspekta
jednog stanja, stanja potpune otudenosti i nemogucnosti realizacije
vlastitih egzistencija. »Malog Petra Skukana muce osjecaji straha
i krivnje: njegovi tek probudeni nagoni i nevina djecacka
znatizelja u sukobu su s moralnim vrijednostima sto ih propovijeda
crkva. Odatle opterecenost, bolesna uznemirenost, depresija i , na
posljetku, izoblicena psiha. U ugrozenom djecaku pojavljuje se
teznja prema mistici i mucenistvu, a uzore nalazi medu krscanskim
mucenicima i svecima.
Antunica svoju egzistenciju pokusava osmisliti
i opravdati umjetnoscu i pisanjem, dok psihicki labilni ucitelj tavori
u samozavaravanju i potpunoj bezizlaznosti. Pakao je ovdje
stvarnost u ljudima. Svi Segedinovi likovi imaju svoga osobnog demona,
svi groznicavo tragaju za nekim postojanim smislom i puninom
zivota. Svi jednako teze i duhovnom iskupljenju i tracku metafìzicke
nade. Ovdje se iz stranice u stranicu govori o bitnim
pitanjima covjekova postojanja.
Nema komentara:
Objavi komentar