SATIR ILITI DIVJI ČOVIK
Pisac: M. A. Reljković
Vrsta djela: didaktično-satirični spjev
O djelu:
Djelo Satir ili ti divji čovik tiskano je u Dresdenu
1762. godine. Kroz 11 pjevanja svoga didaktično-satiričnoga
spjeva, Reljkovic opisuje i kritizira loše morálne i gospodarske prilike
u Slavoniji. Stranice Satira otkrivaju iskrenú i duboku zabrinutost
pisca zbog teških prilika u Slavoniji nakon oslobodenja od Turaka
te njegovu želju da se takvo stanje nadvláda. Kao tipični
racionalist drži da se zlo može iskorijeniti kroz prosvjetu. Djelo je sastavljeno od deseteraca s rimom koja je cesto nepravilna. Jezik je
narječje posavske Slavonije: štokavština ikavskog izgovora s dosta
arhaičnih oblika i sa starim naglaskom.
Sjekuči u šumi drva, Slavonac je sreo Satira i s njim se sprijateljio.
Satir mu opisuje sve njegove »falinge« i daj e savjete kako da ih
popravi. Kritizira to što Slavonci slabo poznajú jezik i pismo i što ne
šalju djecu u školu, nego imaju »turske skule«, a to su: prelo, gdje se
širi nemoral; kolo, gdje se nedjeljom sastaju i pjevaju i plesu, umjesto
da se mole Bogu; divan, gdje muškarci trate vrijeme, zatim moljba
(moba), pošilo te rastrošna pirovanja. Na kraju slijede savjeti zaručniku
i zaručnici te upute »od gazdaluka« (o gospodarenju).
Reljkovic je svojom knjigom postigao velikú popularnost. Iako su
se javili i kritičari, 1500 primjeraka Satira razgrabljeno je u samo
dvije godine. Zato je Reljkovic 1779. godine u Osijeku izdao drugo,
promijenjeno izdanje (uz opširniji predgovor t u je i podjela knjige na
dva dijela).
»Kao svi pučki prosvjetitelji svoga doba i on se u prvom redu borí
protiv praznovjerja i predrasuda, požívajúci se na zdrav ljudski razum,
pa ističuci potrebu prosvjete najširih vrsta národa. Tridsude i
zli običajľ njemu su 'drvlje i kamenje', koje valja ukloniti. On ruši i
razgraduje predrasude i rdave običaje, koji su se ukorijenili u národu
(divan, kolo, prelo, psovke, ašiluk, čaranje), kao rasadnike svega
zla u Slavoniji.
A protiv tih pojava, na kojima se osnivao suvremeni
primitívni život slavonskog seljaka, stavlja Reljkovic kao protivutežu
za dalji národní opstanak, razvitak i buducnost - prosvjetu za
najšire slojeve. Ona mora biti svojinom svakoga čovjeka. Osnovna
misao Reljkoviceva u suglasju s epohom prosvjetiteljstva, jest prosvjetna,
a najkrilatija je riječ njegova: škola, i to za svakoga čovjeka...
Reljkovic je racionalist iz doba prosvjetiteljstva: on je uvjeren, ako
puk nauči čitati i pisati, ako ga škola prosvijetli, t im če nestati svi
poroci; národ ce se podići moralno, socijalno i ekonomski, kad se podigne
intelektualno.
Nema komentara:
Objavi komentar